Как четат потребителите в Мрежата. От Якоб Нийлсен. |
||
Те не четат. Хората рядко четат уеб страниците дума по дума; вместо това те преглеждат страницата (бел. прев. вж. бележката в края на статията), избирайки отделни думи и изречения. В едно скорошно изследване, Джон Моркс и аз открихме, че 79% от потребителите, с които тествахме, винаги преглеждаха всяка нова страница, на която попадат; само 16% я прочитаха дума по дума. В резултат, уеб страниците трябва да предлагат текст, който може да бъде преглеждан, използвайки:
Ние открихме, че за уеб потребителите достоверността е важна, понеже не е ясно кой стои зад информацията в Мрежата и дали на една страница може да се има доверие. Увереността в достоверността на информацията може да бъде увеличена чрез висококачествени графики, качествено писане и употреба на връзки към външни ресурси. Хипервръзките към други сайтове показват, че авторите са свършили своята домашна работа и не се страхуват читатели им да посетят и други сайтове. Потребителите изпитват отвращение от маркетинговите послания; промоционалният стил на писане самохвално заявява ("най-страхотния за всички времена"), че в момента е най-широкоразпространен в Мрежата. Потребителите са заети: те искат да получат фактите. Освен това, увереността в достоверността на информацията се намалява, когато потребителите ясно виждат, че сайтът преувеличава. Измерване на ефекта от подобреното писане за МрежатаЗа да измерим ефекта от някои от нашите препоръки, ние създадохме пет различни версии на един сайт (същата основна информация, различен подбор на думи; същата навигация). След това тествахме как се справят потребителите с различните сайтове. Както е показано в таблицата, измерената ползваемост бе значително по-висока при съкратената версия (58% по-добре) и при версията подпомагаща преглеждането (47% по-добре). А когато комбинирахме трите идеи за подобряване на стила на писане в един единствен сайт, резултатът беше наистина страхотен: 124% подобрение на ползваемостта. До известна степен за нас беше изненадващо това, че ползваемостта беше подобрена значително във версията използваща обективен език (27% по-добре). Ние очаквахме, че потребителите ще предпочетат тази версия пред промоционния сайт (както всъщност и стана), но си мислехме, че показателите на производителността ще са еднакви и в двата случая. Както се оказа, показателите на четирите ни измерителя за производителност (време, грешки, запаметяване и структура на сайта) също бяха по-добри при обективната версия спрямо промоционната версия. Нашето предположение, обясняващо това откритие е, че промоционният език поставя завеса пред възприемчивостта на потребителите, които отделят от ресурсите си, за да филтрират хиперболата и да получат фактите. Когато хората четат абзац започващ с "Щат Небраска е пълна с международно известни забележителности", тяхната първа реакция е не, не е, а тази мисъл ги забавя и ги разсейва при използването на сайта.
|
||