Какво става? Нов поглед върху уеб страниците. От Мираз Джордан.

Уеб дизайнерите работят в Интернет от много време, поне що се отнася до Интернет години. Ние започваме да смятаме, че потребителите ни са осигурени и очакваме те да знаят всики номера при сърфирането из Интернет.

Аз работя с някои 40+ годишни, които току-що са купили своя първи компютър. Тези хора имат собствена работа, правят решения и имат пари за харчене. Сред другите неща аз ги уча как да използват Мрежата. Всички те искат да използват Мрежата още от самото начало. Смятам, че има голям брой хора в тази категория. Всеки ден те ми дават свеж поглед върху това, колко е объркваща мрежата - неща, които приемаме за даденост са всъщност доста неясни и объркващи за начинаещите.

Мой клент, 55-годишна пенсионирана дизайнерка на интериор ме погледна и каза: "Какво да правя сега?" Тя точно беше завършила попълването на информация в онлайн форма и бутонът "Прати" и беше право пред очите. Проблемът беше, че "Прати" за нея беше безсмислено.

Работя с много 40- и 50-(и повече) годишни хора. Обучавам ги да използват техните компютри. За много от тях това е първият допир с компютъра въобще. Те го донасят вкъщи от магазина, включват го и отиват в Интернет.

Новите потребители вече "знаят" много

Тези потребители имат познания за много въпроси от истинския живот. Те са притежавали фирми или са работели в тях или пък в държавни учреждения - много от тях все още го правят. Те имат пари за харчене и те вземат решения. Те много случаи преди те са имали секретарки, които да се оправят с компютрите. Сега, обаче, те трябва да се оправят сами.

Те са чували много истории за Мрежата. Те "знаят", че в Интернет са вирусите и порнографията. Те знаят, че може да се напазарува онлайн, но знаят че номерата на кредитните карти могат да бъдат откраднати.

Новите потребители са уплашени

Тези начинаещи потребители на Мрежата и компютрите са уплашени: изплашени от вируси. Уплашени от това, че ще натиснат погрешния бутон. Уплашени от това, че порнографията "ще се случи" на техния компютър. Уплашени, че в сметките им изведнъж ще настъпят промени понеже без да искат са купили нещо.

Когато хората са нови в някаква област често обичайната логика отлита през прозореца - умът е зает напълно с обработването на новата информация. И когато тези вълшебни и мощни устройства наречени компютри, са нови за тях, те с отказват да приемат всичко, което им се струва невярно. Разбира се сметката ви може да е намаляла магически, просто защото сте разгледали една страница или просто защото сте разглеждали стока в онлайн магазин.

Новите потребители все още не знаят как работи всичко. Те са объркани от това, че между ISP и Yahoo има разлика. те не знаят как информацията тече около тях или как работят парите, или пък кой им взема парите за това, което правят и как.

Компютрите са цял един нов свят

Те не знаят принципите или терминологията на компютрите и Интернет.

Моят клиент, който вероятно е знаел как да пусне един факс в реалния живот, нямаше представа, че думата "Прати" всъщност означава "Изпрати информацията". Когато и посочих, тя каза: "Е, никога нямаше да се сетя за това!"

Трябва да избягваме тези термини от нашата общност, ако искаме страниците ни да имат успех с всички потребители. Вместо "Прати" можем да използваме "Изпрати информацията" или "Изпрати подробностите".

"Download" не означава много ако си нов в компютрите. Как ви се струва една приятелска, кратка бележка на очевидно място, която казва нещо от сорта: ако искате да имате този софтуер или документ на компютъра си трябва да натиснете бутона download?

Трябва да обясняваме много повече неща и да приемаме много по-малко за даденост.

Ние очакваме твърде много

Като уеб дизайнери ние хвърляме много усилия, за да направим сайтовете си по-приятелски настроени към потребителя, но няма да можем да помогнем защото приемаме много неща за даденост - ние просто сме прекалено запознати с уеб сайтовете.

Осен това сме прекалено запознати с компютрите. Ние предполагаме, че потребителите могат да кажат че прозорец съществува и затова щедро отваряме нов pop-up като дори поставяме и "close" бутон. Виждам, че клиентите ми новаци се объркват напълно, когато се появи някой от тези pop-up прозорци.

Дори още става още по-зле, когато използваме модел от една операционна система - "х"-ът в горния десен край на екрана е за затваряне на прозореца. Знам, че той не означава нищо за Mac потребителите и със сигурност няма никакъв смисъл за начинаещите.

"Затвори този прозорец" би помогнало повече вместо единствената дума "затвори" и дори още повече вместо една икона, където и да е поставена тя.

Символите не винаги значат нещо

Мой клиент - собственичка на художествена галерия си купи компютър преди няколко седмици. Тя искаше да гледа видео-репортажи от последните новини и беше намерила сайт на водеща новинарска компания, който предлагаше видео клипове. Когато тя натиснала на връзката за видео, се отворил нов прозорец, нещо се заредло и след това нищо не станало.

Е, всъщност, не съм сигурен какво е натиснала. Остроумните иконки с говорителче и филмова камера (ясни за мен и напълно безсмислени за нея) не са и дали да разбере дали кликва върху аудио или видео връзка. Във всеки случай, и за двете имаме нужда от RealPlayer, който тя нямаше инсталиран на компютъра си.

Новинарският сайт не може да очаква, че всики ще знаят, че иконката с говорителя (ако хората дори успят да го разпознаят) "означава" звук, а иконката с камерата "означава" видео. Със сигурност това е техния смислъл за тези от нас, които са запознати с идиома, но милионите хора които си копюват компютър за пръв път това (все още) не значи нищо.

Какво ще кажете за няколко подзаглавия с думите Звук и Видео, които да вървят заедно с иконките. Така връзките към аудио и видео материали ще могат да бъдат обдеинени под общо уместно заглавие.

Кажете на хората какво да очакват

Обясних на моя клиен, че ще и трябва допълнителен безплатен софтуер и я насочих към real.com, където я направлявах из лабиринта водещ към мястото за сваляне на безплатния player. По пътя се справихме с няколко изключително объркващи (за нея) pop-up прозорци. След като тя попълни една форма, видях, че файлът за свалене е 6Mb и и предложих да спре до тук. Щеше да и отнеме половин час или повече за сваляне.

Ако аз не бях там и ако, по някакво чудо, тя успееше да се оправи в сайта и попълни формата, тя нямаше да знае, че ще трябва да свали 6Mb или пък, че това ще и отнеме половин час или повече с нейната dial-up връзка, Дори и да успееше, не мога да си представя от къде щеше да знае как да си инсталира софтуера.

Ако предлагаме файлове за сваляне, или пък съдържание, което се зарежда по-дълго, ние трябва да кажем на потребителите какво ги очаква. Оставете данни за големината на файла и за времто за сваляне, преди преди потребителите да започнат да попълват форми и прочее.

Гледайте навън

ОК, признавам си, живея в Нова Зеландия - това е вдясно от Австралия и малко по-нагоре от Антарктика. Населението ни е само 4 милиона. Населенитео с компютърна и Интернет грамотност е голям дял - близо 2 милиона от нас използват Интернет.

И както в много други страни по света ние пишем датата така: ден / месец /година. Като държава, ние сме прекалено малки, за да имаме отеделни щати (дори ако политичеката ни система беше същата) и вярвам, че всъщност и ние имаме пощенски кодове, но познавам само трима човека, които имат някаква представа какъв е пощенският им код.

Моите нови потребители се запъват на форми, които "изисват" щат или пощенски код. Това е една продажаба по-малко в битката за продажба на стоки онлайн. Някои от нас са имат достатъчно знания, за да измамят формата - 90210 е полезен zip код.

И ако напишете датата така - 9/11/01, може да се окаже много трудно да се разбере дали става въпрос за 11 Септември или 9 Ноември. Настава голямо двуумене.

Дали ви харесва или не - Мрежат е интернационална. Ние кивитата (така се наричат новозеландците) посещаваме страници от цял свят. Уверете се, че вашите страници са толерантни и не карайте другите да се пригаждат към вашата култура. Пишете месеците в датите с думи, създавайте форми, в които zip кодовете и подобните неща не са задължителни и където е възможно поставяйте вариант "няма такъв".

Светът се променя

NUA предполага, че към август 2001 онлайн са 513 милиона души по целия свят.

Много от тези хора едва започват да попзнават своя първи компютър, докато други знаят да се оправят до някаква степен, а трети са напреднали потребители.

Знам, че много ото начинаещите, с които работя, са на важни постове и много от тях харчат собствените си пари. Те са образовани и умни хора в обичайния живот, но когато става дума за компютри и Интернет те са объркани, уплашени и незнаещи.

И колкото бързо те усвоят новите умения на информационната епоха, толкова бързо на тяхно място идват други, които са незнаещи начинаещи.

Като уеб дизайнери, ние можем да направим малки промени, за да помогнем на тези потребители - можем да бъдем внимателни при употребата на икони, можем да изпозваме по-ясен текст, можем да мислим интернационално, можем да кажем на хората какво да очакват, когато започват да свалят файлове.

Това са малки техники, които могат да направят разликата между един обикновен сайт и сайт със съвършен блясък





{START_COUNTER}