Как четат потребителите в Мрежата. От Якоб Нийлсен.

 

Те не четат.

Хората рядко четат уеб страниците дума по дума; вместо това те преглеждат страницата (бел. прев. вж. бележката в края на статията), избирайки отделни думи и изречения. В едно скорошно изследване, Джон Моркс и аз открихме, че 79% от потребителите, с които тествахме, винаги преглеждаха всяка нова страница, на която попадат; само 16% я прочитаха дума по дума.

В резултат, уеб страниците трябва да предлагат текст, който може да бъде преглеждан, използвайки:

  • акцентирани ключови думи (хипервръзките са един начин за акцентиране; вариантите на шрифта и цвета са друг начин)
  • смислени подзаглавия (не "умни")
  • списъците от подточки
  • една мисъл за всеки абзац (потребителите ще пропуснат всяка допълнителна мисъл ако не са вдъхновени от първите няколко думи на абзаца)
  • стилът обърната пирамида, при който се започва със заключението.
  • намалете броя на думите наполовина (или по-малко) в сравнение със стандартното писане.

Ние открихме, че за уеб потребителите достоверността е важна, понеже не е ясно кой стои зад информацията в Мрежата и дали на една страница може да се има доверие. Увереността в достоверността на информацията може да бъде увеличена чрез висококачествени графики, качествено писане и употреба на връзки към външни ресурси. Хипервръзките към други сайтове показват, че авторите са свършили своята домашна работа и не се страхуват читатели им да посетят и други сайтове.

Потребителите изпитват отвращение от маркетинговите послания; промоционалният стил на писане самохвално заявява ("най-страхотния за всички времена"), че в момента е най-широкоразпространен в Мрежата. Потребителите са заети: те искат да получат фактите. Освен това, увереността в достоверността на информацията се намалява, когато потребителите ясно виждат, че сайтът преувеличава.

Измерване на ефекта от подобреното писане за Мрежата

За да измерим ефекта от някои от нашите препоръки, ние създадохме пет различни версии на един сайт (същата основна информация, различен подбор на думи; същата навигация). След това тествахме как се справят потребителите с различните сайтове. Както е показано в таблицата, измерената ползваемост бе значително по-висока при съкратената версия (58% по-добре) и при версията подпомагаща преглеждането (47% по-добре). А когато комбинирахме трите идеи за подобряване на стила на писане в един единствен сайт, резултатът беше наистина страхотен: 124% подобрение на ползваемостта.

До известна степен за нас беше изненадващо това, че ползваемостта беше подобрена значително във версията използваща обективен език (27% по-добре). Ние очаквахме, че потребителите ще предпочетат тази версия пред промоционния сайт (както всъщност и стана), но си мислехме, че показателите на производителността ще са еднакви и в двата случая. Както се оказа, показателите на четирите ни измерителя за производителност (време, грешки, запаметяване и структура на сайта) също бяха по-добри при обективната версия спрямо промоционната версия. Нашето предположение, обясняващо това откритие е, че промоционният език поставя завеса пред възприемчивостта на потребителите, които отделят от ресурсите си, за да филтрират хиперболата и да получат фактите. Когато хората четат абзац започващ с "Щат Небраска е пълна с международно известни забележителности", тяхната първа реакция е не, не е, а тази мисъл ги забавя и ги разсейва при използването на сайта.

  • Четенето от компютърен екран е изморително за очите и с около 25% по-бавно в сравнение с чететнето от хартия. Не е изненадващо, че хората се опитват да намалят до минимум броя на думите, които четат. В степента, в която тази причина обяснява поведението на потребителя, би следвало да се очаква, че ще четем повече на монитори с по-висока резолюция и честота на опресняване, които се приближават по качество на изображение с хартията. Те ще се появт след около пет години.
  • Мрежата е водена от потребителя медия, в която потребителите имат усещането, че трябва да се движат напред и да кликват върху нещо. Един от нашите потребители каза: "Ако трябва да седя тук и да чета цялата статия, то няма да бъда производителен." Хората искат да усещат, че са активни, когато са в Мрежата.
  • Всяка страница трябва да се съревновава за вниманието на потребителя със стотици милиони други страници. Потребителите не знаят дали тази страница е тази, която им трябва или някоя друга страница би била по-добра: те не желаят да четат цялата страница с надеждата, че тя ще е добра. Повечето страници всъщност не заслужават времето на потребителите и затова опитът им ги кара да се осланят на пресяването на информацията. Вместо да прекарват много време на една страница, потребителите се движат из много страници и се опитват да изберат най-сочните парчета от всяка.
  • Животът днес е суматоха и хората просто нямат време да се трудят прекалено усилено за информацията. Както каза един от потребителите, с които тествахме: “Ако това (дълга страница с блокове текст) се случи с мен в работата, където на ден получавам 70 email-а и 50 съобщения на гласовата поща — това би бил краят. Ако това, което искам, не ми дойде направо, ще се предам”.




{START_COUNTER}